Muistan ensimmäisen maastopyöräni koko elämäni – ja uskon että niin lapsenikin

You are currently viewing Muistan ensimmäisen maastopyöräni koko elämäni – ja uskon että niin lapsenikin

Maastopyörä on metsien kajakki – se vie nopeasti paikasta toiseen, mutta luonnon ehtii kuitenkin kokea läheltä. Lisäksi hetkenä minä hyvänsä voi pysähtyä katselemaan maisemia ilman suurempia järjestelyjä.

Jos osaisin säveltää, tekisin oodin maastopyörälle.

Kun olin nuori, maastopyörät valtasivat markkinat yhdessä hujauksessa. Yhtäkkiä kaikkien piti saada maastopyörä huolimatta siitä, aikoiko koskaan pyöräillä maastossa. Vanha kippurasarvinen ei kelvannut enää kenellekään. Hyvässä maastopyörässä oli neonvärit, vaihteita vähintään 24, kolme edessä ja kahdeksan takana, ja 26-tuumaiset nappularenkaat.

Kuten moni muistaa ensimmäisen autonsa vielä vuosikymmenten jälkeen, minä muistan ensimmäisen maastopyöräni. Carrerallani nousin uskomattomia mäkiä, kun vain ehdin napsutella molemmat vaihteet ääriasentoon reilusti ennen mäen alkua.

Maastopyörä on edelleen – tai oikeastaan varsinkin nykyään – kaunis tekninen laite, joka tarjoaa käyttäjälleen lähes rajattomasti riemua, jota mikään muu laite ei pysty tarjoamaan. Siksi muistan ensimmäisen pyöräni edelleen, ja uskon että myös omat lapseni muistavat omat maastopyöränsä vielä vuosikymmenten päästä.

Maastopyöräily lapsen kanssa

Maastopyöräily lapsen kanssa on erittäin kiva harrastus, koska siinä yhdistyy luonto ja liikunta.

Itse pidänkin erityisesti retkeilyhenkisestä maastopyöräilystä, jossa tärkeintä ei ole vauhti ja vaaralliset tilanteet, vaan matkasta ja luonnosta nauttiminen.

Juniori alkaa olla jo siinä iässä, että voimme tehdä yhä pidempiä reissuja. Tosin luulen, että kohta hän alkaa kaivata myös vauhtia. Koska en ole maastopyöräilijä, niin täytyy alkaa kysellä kokeneempien neuvoja miten maastopyörällä maastossa oikein pitäisi ajaa, jos vauhtia haluaa ja vielä turvallisesti.

Nyt ajankohtaiseksi tuli kuitenkin uuden lasten maastopyörän hankinta, koska edellinen mainiosti palvellut 20-tuumainen Orbea MX20 Team Disc oli jo jäänyt auttamatta liian pieneksi ja tärkeä yhteinen ajanviettomme uhkasi pysähtyä sopivan kulkineen puutteeseen.

Lasten maastopyörissä alkaa olla paljon hyviä vaihtoehtoja

Vaihtoehtoja ehdin katsella vuoden verran enkä oikein löytänyt täysin mieluista, vaikka hyviä ehdokkaita alkaa nykyään olla myös nuoremmille polkijoille entistä enemmän. Moni vakavasti otettava valmistaja on panostanut lastenpyörien kehittämiseen viime vuosina kiitettävästi.

Tavoitteena oli löytää laadukas ja oikeasti maastokelpoinen pyörä, jolla ajaminen olisi hauskaa useita vuosia eli pyörän tuli olla:

  • kevyt: alle 10 kg
  • yksinkertainen: vain takavaihtaja, ei etujoustoa
  • varustettu normaalia muhkeammilla renkailla, joissa riittäisi pitoa monenlaisessa maastossa

Lisäksi pyörän tulisi olla kohtuuhintainen, joskin laadukkaampien pyörien sarjassa eli katselin vaihtoehtoja reilusta viidestä sadasta eurosta ylöspäin.

Aiemmasta oppineena olen satsannut lasten harrastepyöriin mieluusti perusmarkettipyöriä enemmän. Kokemusteni mukaan laadukkaiden käytettyjen lastenpyörien markkinat toimivat sen verran hyvin, että lopulta maksettavaa tulee suurinpiirtein saman verran kuin halvemmista peruspyöristä, jotka harvoin kelpaavat hyvällä hinnalla seuraavalle polkijalle. Edellisestäkin sain melkein omani takaisin, ja juniori sai ajella kunnon pyörällä reilu pari vuotta hymy korvissa.

Ikuisuuskysymys: 24", 26" vai pienirunkoinen 27,5"?

Eniten mietin pyörän kokoa, jotta pyörä olisi sopiva vielä monta vuotta, mutta olisi kuitenkin alusta asti hyvin hallittavissa ja kiva ajaa.

Vaihtoehtoina oli siirtyä nykyisestä 20-tuumaisesta seuraavaan kokoon eli 24-tuumaiseen, lapsille vähän harvinaisempaan 26-tuumaiseen, tai sitten pienirunkoiseen 27,5-tuumaiseen rengaskokoon. Löytyypä kai 22-tuumaisiakin lastenpyöriä, joskin ne ovat harvassa.

Hankintaan lähti Woom OFF 26-tuumaisilla renkailla

Kun hankinnan aika nyt keväällä konkretisoitui ja joku oli pakko valita, huomasin että luottomerkkini Woom oli julkaissut uuden OFF-maastopyörämallistonsa. Juniori oli aikoinaan oppinut pyöräilemään 20-tuumaisella Woomilla hämmästyttävän helposti, minkä osin arvioin olevan huippukevyen (6 kg) ja fiksusti suunnitellun pyörän ansiota.

Woomilta löytyykin lastenpyöriä joka lähtöön. Uudessa maastopyörämallistossa oli myös 26-tuumainen malli, joka näytti sekä ominaisuuksien, mittojen että kuvien perusteella juuri siltä mitä olin etsinyt. Pyöränhän täytyy myös näyttää hyvältä!

Koska olin kuullut, että pyöräkaupat ovat tänä keväänä jo alkaneet myydä eioota lastenpyörissä, en aikaillut turhia, vaan Woom OFF 6 -maastopyörä lähti samana päivänä tilaukseen kotimaiselta jälleenmyyjältä Classic Bikelta.

Woom Off 6 on laadukas maastopyörä nuorille
Woom Off 6 on laadukas maastopyörä nuorille

Pyöräilyn iloa heti ensimetreistä lähtien – tämän pyörän juniori muistaa varmasti koko elämänsä!

Uusi pyörä sopi juniorille kuin nenä päähän heti ensipolkaisusta alkaen. Kuskin mukaan uusi pyörä on paljon helpommin hallittavissa kuin edellinen, vaikka kokoero siirryttäessä 20-tuumaisesta 26-tuumaiseen onkin merkittävä.

Satula täytyikin laittaa ala-asentoon eli kuski on pyörän mittoihin nähden juuri alarajoilla. Mutta turha tuijottaa mitta-asteikkoja, kun ajaminen sujuu mallikkaasti ja polkijalla on ajaessa ilo ylimmillään!

Isot 26-tuumaiset renkaat helpottavat ajoa juurikkailla ja kivikkoisilla kinttupoluilla. Ero 20-tuumaisiin renkaisiin on tällaisella polulla merkittävä.
Isot 26-tuumaiset renkaat helpottavat ajoa juurikkailla ja kivikkoisilla kinttupoluilla. Ero 20-tuumaisiin renkaisiin on tällaisella polulla merkittävä.
Metsistä löytyy monenlaisia ja -tasoisia reittejä.

Pyörän parhaat puolet

Woom OFF 6 on fiksusti suunniteltu lasten maastopyörä, jossa hyvää on erityisesti:

  • Isot 26-tuumaiset renkaat, jotka ylittävät juuret ja kivet huomattavasti pienempiä renkaita helpommin. Pyörä rullaa epätasaisessa maastossa vaivattomasti.
  • Melkein plus-koon renkaat kunnon maastokuvioinnilla, joten pitoa riittää. Kun itse sudin mutaisessa mäessä omalla 27,5+ -pyörällä (nappulat jo aika kuluneet eli annoin vähän tasoitusta), niin juniori polki ohi virne naamallaan.
  • Pyörä painaa vain reilu 9 kg, mikä on tämän kokoiselle lastenpyörälle kadehdittavan vähän. Pyörää on erittäin helppo käsitellä myös lapsen voimilla.
  • Pyörän geometria paitsi näyttää hyvältä, on myös ilmeisen toimiva. Juniorilla pysyy tasapaino todella hyvin hankalissakin juurakoissa. Tasapainoa helpottaa leveä ohjaustanko, josta saa tukevan otteen.
  • Loivahko keulakulma tuo vakautta vauhdissa, ja jyrkät alamäet on kivempi laskea kun pyörä ei tunnu heti kellahtavan nokalleen.
  • Vaihteet toimivat hyvin, ja välityksiä riittää joka lähtöön. Nykytrendin mukaisesti pyörässä on vain takavaihtaja, ja se sopii erityisesti lapsille, koska vaihtaminen on tällöin yksinkertaisempaa.
  • Mukana tulee hyvät maastokelpoiset flättipolkimet, joissa on aikuisten polkimista tutut pitoa lisäävät nastat.

Uusi pyörä tarjosi jo ensiajossa niin paljon riemua ja iloa, että tämän pyörän juniori tulee varmasti muistamaan koko elämänsä.

Renkaat ovat hyvin maastoon sopivat Schwalbe Rocket Ronit, jollaisia käytetään usein myös aikuisten pyörissä.
Renkaat ovat hyvin maastoon sopivat Schwalbe Rocket Ronit, jollaisia käytetään usein myös aikuisten pyörissä.
Woom OFF 6 -maastopyörässä tulee mukana kunnolliset flattipolkimet.
Woom OFF 6 -maastopyörässä tulee mukana kunnolliset flattipolkimet.

This Post Has One Comment

  1. Samppa

    Hyvä kirjoitus, sain tästä hyviä vinkkejä pyöräkaupoille!

Comments are closed.